testy zderzeniowe fotelik tyłem
Pin It

Niemowlęta i małe dzieci w fotelikach samochodowych zwróconych tyłem do kierunku jazdy są dobrze chronione nawet podczas tylnego zderzenia – sugerują najnowsze wyniki testów zderzeniowych.

Lekarze od dawna sugerują rodzicom umieszczanie niemowląt i małych dzieci na tylnym siedzeniu samochodu w fotelikach skierowanych tyłem do kierunku jazdy tak długo, jak to możliwe, a przynajmniej do momentu ukończenia przez nie 2 lat lub do czasu, gdy dziecko jest już za duże lub za ciężkie do tego typu fotelika.


Przeczytaj również: Fotelik tyłem (RWF) – jak bezpiecznie przewozić dziecko i jakich błędów unikać


Podczas gdy eksperci ogólnie zgadzają się, że jest to najbezpieczniejsza pozycja dla małych pasażerów, dotychczasowe badania skupiły się przede wszystkim na skuteczności fotelików tyłem (RWF) podczas zderzeń czołowych lub bocznych. Nie było jednak jasności, co do sytuacji, w których do zderzenia dochodzi od tyłu.

– Zderzenia tylne są mniej niebezpieczne dla dzieci niż inne typy wypadków – zauważają naukowcy w SAE International. Jedną z wielu obaw związanych z zderzeniami samochodów osobowych od tyłu jest to, że głowa niemowlęcia mogłaby uderzyć w tylną część przednich foteli pojazdu, powodując urazy głowy lub szyi.

W ramach najnowszego badania naukowcy przeprowadzili serię testów zderzeniowych zderzeń tylnych przy użyciu czterech powszechnie używanych w USA foteli samochodowych – Evenflo Embrace i Maxi Cosi Mico AP / Mico Max 30 – fotelików dziecięcych używanych tylko tyłem do kierunku jazdy, a także Diono Radian i Safety 1st cabrio, czyli fotelików, które można ustawić w dowolny sposób.

– Stwierdziliśmy, że siedzenia zwrócone tyłem do kierunku jazdy chronią manekina do testów zderzeniowych, gdy są wystawione na typowe uderzenie z tyłu – powiedziała Julie Mansfield, inżynier z Ośrodka Biomechaniki Urazów powiązanego z Wexner Medical Center Uniwersytetu Ohio w Columbus.

– Foteliki samochodowe podtrzymywały manekina wielkości dziecka podczas całej katastrofy i wykonały swoje zadanie, jakim było utrzymanie głowy, szyi i kręgosłupa w odpowiedniej pozycji – dodała. – Wiele energii ze zderzenia zostało zaabsorbowane przez fotelik samochodowy wchodzący w interakcję z siedzeniem pojazdu, dzięki czemu zmniejszono ilość energii przenoszonej na pasażera, co jest ważne dla zapobiegania urazom – wyjaśniła inżynier.

– Foteliki skierowane tyłem do kierunku jazdy mają bardzo niskie współczynniki obrażeń, gdy patrzymy na prawdziwe przypadki w bazach danych o wypadkach – dodała Mansfield. – Badanie to pozwoliło nam dokładnie zrozumieć, w jaki sposób pracują w trakcie uderzenia z tyłu.


Polecamy: Fotelik samochodowy – najczęściej popełnianie błędy podczas wybierania fotelika


W przypadku zderzenia czołowego pasażerowie są ciągnięci do przodu, czyli w kierunku jazdy. W tym scenariuszu dziecko skierowane tyłem do kierunku jazdy siedzi w foteliku samochodowym, a siły rozkładają się równomiernie na plecach dziecka.

– Spodziewalibyśmy się, że w trakcie zderzenia tyłem pasażerowie zostaną „pociągnięci” w kierunku tyłu pojazdu, zgodnie z prawami fizyki – powiedziała Mansfield. – W tym scenariuszu jednak, gdy dziecko siedzi w foteliku skierowanym tyłem do kierunku jazdy, fotelik faktycznie pozostaje z dzieckiem i nadal podtrzymuje głowę i kręgosłup – dodała.

– Czasami fotelik samochodowy obraca się w górę, ale nadal bezpiecznie trzyma dziecko w skorupie. Dolna część fotelika samochodowego również wchodzi w interakcję z siedzeniem pojazdu, w którym jest zainstalowana i wiele sił zderzeniowych jest pochłanianych przez interakcję właśnie z miękkim siedzeniem pojazdu. Oznacza to, że na pasażera jest przenoszonych mniej sił zderzenia, co ma kluczowe znaczenie dla zmniejszenia ryzyka obrażeń – wyjaśniła Mansfield.

Jednym z ograniczeń badania jest to, że naukowcy testowali scenariusze zderzeniowe tylko z jednym typem pojazdu, a wyniki mogą być inne w przypadku innych typów samochodów lub w różnych miejscach siedzących niż te używane w testach zderzeniowych.

Mimo to, wyniki powinny uspokoić rodziców, że foteliki skierowane tyłem do kierunku jazdy mogą chronić dzieci nawet podczas zderzenia tylnego – powiedziała Kristy Arbogast, dyrektor naukowy Center for Injury Research and Prevention w szpitalu dziecięcym w Filadelfii.

– Wyniki te potwierdzają, że nawet w przypadku tylnego zderzenia, foteliki dla dzieci skierowane tyłem do kierunku jazdy zapewniają doskonałą ochronę – powiedziała Abrogast.
– Aktualne zalecenia dotyczą tego, że dzieci powinny pozostać zwrócone tyłem do kierunku jazdy do momentu ukończenia dwóch lat lub maksymalnej wysokości lub wagi określonej przez producenta fotelika dziecięcego. Te dane nie dają żadnego powodu, aby zmienić to zalecenie – skomentowała.

Źródło: sae.org


Polecamy: 

Jeśli uważasz ten artykuł za przydatny, podziel się nim z innymi.
Pin It
Pozostań też z nami w kontakcie:
- Polub nasz fanpage na Facebooku, a będziesz na bieżąco z najnowszymi artykułami i ciekawostkami ze świata parentingu
- Śledź nas na Instagramie. Znajdziesz tam ciekawe akcesoria dla dzieci, wartościowe książki i relacje z miejsc, w których bywamy :)
- Zapisz się do naszego newslettera. Jako pierwsza/pierwszy otrzymasz dostęp do najnowszych artykułów, konkursów i różnorodnych bonusów.